De smartphone houdt ons flink bezig en kaapt uren, dagen en misschien wel jaren van ons leven. Yes, kapen. Want die uren die je besteedt aan je telefoon kun je anders invullen. Zo dacht (ook) gedragswetenschapper Catherine Price, die een kuur schreef over hoe je in 30 dagen een betere relatie met je telefoon kunt krijgen. Het boek, Ik maak het uit!, is een nog praktischere invulling van Digital Minimalism, waar ik het in een andere blogpost over had. Gewoon uitvoeren wat ze zegt en hup, je zit minder op je telefoon.

Een leuke passage uit dat boek wil ik met jullie delen, doe er dus je voordeel mee! Op dag 28 legt ze uit dat er, geheel naar Covey, 7 telefooneigenschappen zijn voor effectieve mensen. Ze klinken als mantra’s of affirmaties (gedachtes die je door herhaling steeds meer gaat geloven):

1. ik heb gezonde telefoonroutines

Ze bedoelt hiermee dat je van tevoren voor bepaalde situaties hebt besloten wat je met je telefoon doet: waar opladen, waar is hij tijdens het eten, waar gebruik je hem (niet) voor, wanneer stop je met kijken op je telefoon voor je naar bed gaat, enzovoorts.

2. ik heb goede manieren

Wat doe jij met je telefoon als je bij anderen bent of autorijdt, of in een vergadering zit. Juist. Je kijkt er niet op. Je phubt niet.

3. ik gun mezelf een adempauze

Dit betekent dat je met jezelf afspreekt dat je op bepaalde momenten in een dag, week of andere periode gedachteloos door je telefoon mag scrollen.

4. ik televast

Televasten betekent dat je het antwoord hebt op de volgende vraag: op welke momenten ben je telefoonloos? Hij lijkt op de eerste mantra, maar kent een verschil in duur: dit gaat over langere periodes, zoals vakanties, weekenden of dagdelen. Dat zijn van die momenten dat je het zowaar minder op je telefoon te zitten.

5. ik maak wat van mijn leven

Wat doe je met de tijd die je eerst met ‘gedachteloos scrollen’ opvulde? Maak een lijst met niet-telefoongerelateerde activiteiten die plezierig zijn en wat je gaat doen om die in je leven te houden.

6. ik oefen met nietsdoen

Price spoort je aan je af te vragen wat je zult doen met de minuten tot uren waarin je niets doet, bijvoorbeeld als je op de trein of het vliegtuig wacht. Zonder telefoon. Je brein haalt trucs met je uit en is nu eenmaal dopamine-verslaafd. Welke nieuwe gewoonte leer jij jezelf aan om het ongeduld de baas te blijven?

7. ik oefen met aandacht

Houd je hersenen in vorm is het credo, want ze waarschuwt in haar boek dat de structuur van je hersenen verandert als je uren naar een scherm staart. Vergroot dus je aandachtsspanne. Met wat ouderwetse tips kom je misschien al een heel eind.

Laatste woorden…

Wie had ooit gedacht dat wat voorheen volstrekt normale gedragingen waren, nu affirmaties zijn om het beter te doen? Kun je nagaan wat de smartphone met ons doet en heeft gedaan in zijn prille bestaan (nog geen 15 jaar). Minder op je telefoon zitten kan echt!

Foto door Luis Quintero via Pexels

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *