Voor even dan. Mijn voorkeur heeft het begin van de dag, maar dat is voor iedereen anders. Jezelf onbereikbaar maken is een must voor iedere kantoorwerker. En zorg ook dat je collega’s ervan weten. Dat scheelt weer in het geval de organisatie je zoiets kolderieks als een opendeuren-beleid op heeft gelegd.

Onbereikbaar is hip

Die 24/7-bereikbaarheidsdienst die we sinds het bestaan van breedband internet en de smartphone lijken te hebben, is nonsens. Altijd maar die notificaties aan houden, met een haast supersonische snelheid je klanten beantwoorden, altijd je telefoon opnemen… wie heeft het verzonnen? Zou het stiekem de snelheid en het gemak van de technologie zelf zijn? Dat riekt naar technologisch determinisme, maar dat is inmiddels ook alweer een bevuilde term, want: technologie is toch niet de baas over ons? Of… zit er toch wat in? Welnu. Technologie maakt in ieder geval wel mogelijk dat we altijd bereikbaar kúnnen zijn. Moeten? Oneens. Ik vind: je onbereikbaar opstellen is hip.

Dat hippe zeg ik, omdat mensen het doorgaans respecteren dat je op een werkdag voor een uur of twee niet bereikbaar bent. Dan denken ze alleen maar: ‘goh, dat zou ik ook moeten doen’. De meeste kantoorwerkers hebben nu eenmaal geen baan waar meteen mensen zullen omvallen als je niet nu gelijk actie onderneemt. Dus het kan echt!

Organiseer je eigen ‘heidagen’

Bekijk je agenda eens. Daar zit vaak een ‘ritme’ in van vergadermomenten en vrije momenten. Nu hebben die vrije momenten de neiging gevuld te raken met ad-hoc-zaken, maar dat is wel alleen omdat je dat zelf laat gebeuren. Neem dus een standpunt in en maak allereerst met jezelf de afspraak dat je één uur, of liever twee uur van de werkdag iets geconcentreerd gaat doen, zonder afleiding. Waarom twee? ‘Starten met starten’ en ‘starten met stoppen’ zijn fenomenen die echt bestaan. Je hebt om in je taak te komen wat opstarttijd nodig, net als je computer (van vroeger dan, toen het nog een poosje duurde). Je taak wil je ook netjes achterlaten voor het volgende moment dat je ermee verder gaat.

Die twee uur is heerlijk om een taak (of meer natuurlijk) te doen die niet urgent is, maar wel belangrijk. Voor je collega’s is het wenselijk als je niet steeds op wisselende tijden onbereikbaar bent, maar zoveel mogelijk een vaste tijd kiest. Daar help je jezelf dus vooral mee, want je collega’s weten welk blok het geen zin heeft om je te storen, want je telefoon en andere afleidingen staan uit.

Mooier is nog als je die twee uur af en toe kunt oprekken tot nagenoeg een hele werkdag. Je eigen ‘heidag’. Je denkt nu misschien: dat kan nooit! Maar wederom geldt dat met de juiste inleiding – je vertelt ze dat je aan iets heel belangrijks gaat werken waar zij ook baat bij hebben – bij je collega’s en klanten je daar écht mee wegkomt. Je bent ook weleens niet bereikbaar vanwege een cursus toch? Dit is niet heel anders.

Stappenplannetje in het kort

  1. Kijk in je agenda van de afgelopen tijd en vind de gaatjes.
  2. Bepaal welke van die gaatjes je op gaat vullen met onbereikbaar zijn.
  3. Denk even na over wáár je die uren door kunt of wilt brengen.
  4. Koop eventueel nuttige accessoires zoals een noise-cancelling-koptelefoon en/of een lampje voor bij je bureau.
  5. Vertel het je collega’s en kies een week om in te starten.
  6. Zet voor aanvang je telefoon(s) op stil, leg ze verderop neer en zet alle meldingen/geluiden van je laptop uit.

Foto door Andrea Piacquadio via Pexels

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *