Timemanagement gaat over het beheren van je tijd: wanneer ga je wat doen? Plannen en prioriteren dus. Goed timemanagement maakt dat je efficiënter kunt werken. Een goed beheer van je tijd die je hebt levert jou het volgende op:

  • energie en aandacht
  • besluitvaardigheid
  • nauwkeurig werken
  • betrouwbaar zijn voor collega’s en klanten
  • vertrouwen in eigen kunnen

Timemanagement is een vaardigheid die iedereen kan leren. Je kunt leren plannen en leren beslissingen te nemen over je werk, waardoor je vertrouwen in wat je kan bijdragen aan de organisatie toeneemt. Daarnaast ben je voor je collega’s geen ‘black box’: het is duidelijk wat ze van je kunnen verwachten.

Timemanagement versus efficiënt werken

Het is ook wel bekend als ‘efficient werken’, het structureren van je werk. Timemanagement is een onderdeel van efficiënt werken. Het indelen van je tijd – wat is nu het handigste moment om X te doen – is ook structureren, maar gaat dan vooral over plannen en prioriteren. Efficiënt werken is meer dan dat. Hier kun je daar meer over lezen.

Timemanagement versus productiviteit

Productiviteit, meer kunnen doen in minder tijd, is een mogelijk gevolg van goed timemanagement. Het is niet het doel. Natuurlijk, je kunt een hoge werkdruk ervaren: het gevoel hebben dat je veel moet klaarspelen in korte tijd. Een prima reden om timemanagement toe te passen, zou je zeggen. Timemanagement gaat meer nog over de vraag waar dat gevoel vandaan komt. Waarom doe je zoveel? Besteed je aandacht aan de goede dingen of verlies je je in details?

Minder maar beter

Timemanagement gaat over prioriteren van je totale werkpakket: zijn de dingen die je moet doen ook nuttig voor jou en je organisatie? Het betekent tegelijk daarmee ook dat je met timemanagement je grenzen aangeeft. Dat je prioriteit geeft aan het één gaat ten koste van het ander. Minder doen in dezelfde tijd vergroot je nauwkeurigheid: je kunt meer tijd besteden aan belangrijke taken, minder maar beter. Niet alleen voor je taken, maar ook voor jou.

Timemanagement houdt namelijk ook in dat je tijd neemt voor jezelf. Je kunt je voorstellen dat als je veel naast je werk doet, je veel onderweg bent. Dan is er minder tijd om een goede gezonde maaltijd op tafel te zetten of om te bewegen. Het is zoeken naar een balans die je én voldoende mentale en fysieke energie geeft om de dag door te komen én om de aandacht bij belangrijke taken te houden.

Tot slot

Timemanagement beperkt zich niet alleen tot je werkomgeving. Je privé-omgeving is net zo belangrijk. Een goed beheer van je tijd vergroot naast structuur ook je effectiviteit: je bereikt meer doelen door bewuste keuzes te maken in wat belangrijk is. Die keuzes maak je op taakniveau, op werkniveau en in alles daarbuiten. Als je hulp wilt bij het beheren van je tijd, dan kan ik iets voor je betekenen. Bekijk op welke manier ik je kan ondersteunen.