Met een persoonlijk productiviteitssysteem werk je lekker. Echt waar. Hoe die eruit ziet voor jou, daar kom je alleen maar achter door al bewezen systemen uit te proberen. Ik kan erover meepraten, de mijne is een samenraapsel van een paar systemen bij elkaar.

Het productiviteitssysteem van jouw keuze zit in je gereedschapskist: een gloednieuwe categorie op mijn blog van gewoontes die eigenlijk meer een vaardigheid zijn (net zoals prioriteiten kunnen stellen). Want zo’n systeem – een setje gewoontes bij elkaar – is helaas helaas niet zo één-twee-drie geleerd. Wie efficiënt wil werken, moet daarvoor zijn beste beentje voor zetten. Lees dit bericht als een aankondiging op wat nog volgt!

De waan van de dag

Efficiënter werken, dat lukt heel goed met zo’n systeem. Je kunt de waan van de dag beter het hoofd bieden. Maar of je daar effectiever mee werkt, dat bepaal je zelf: doe je wel de goede dingen? Als je je dat laatste teveel af gaat vragen, dan kom je in het spectrum waar mister ‘7 eigenschappen van…‘ Stephen Covey graag over schreef: urgentie versus belangrijkheid. En is het misschien wel tijd voor een andere baan. Enfin, over onze kenniswerkers-verslaving aan urgentie blog ik vast nog wel eens 🙂

Elementen van een productiviteitssysteem

Productiviteitssystemen zijn er inmiddels heel veel. Eerlijk gezegd lijken ze allemaal een beetje op elkaar. Ze hebben in ieder geval allemaal deze ingrediënten:

  • Verzamelen: een methode om allerlei taken, notities etc. te verzamelen
  • Inventariseren: een methode om beslissingen te maken over wat je hebt verzameld
  • Beheersen: een methode om je besluiten tot uitvoer te brengen

Uiteraard is dat allemaal om actie in die taxi te krijgen.

Welke productiviteitssystemen zijn er?

De één vindt iets uit, de ander kopieert en tweakt dat een beetje, en zo is de groei van die systemen ontstaan. Sommige systemen (gewoontes dus) zijn simpeler dan andere; ook houden enkele het bij de taken, waar anderen daarnaast ook op de stoel van Covey gaan zitten – wat telt er nou echt in je leven?

Hieronder in vogelvlucht een serie productiviteitssystemen die bekend en minder bekend zijn. Mijn plan is over elk systeem te bloggen. De uitdaging voor mij is dat ik je in zo weinig mogelijk woorden bijbreng wat het systeem voor je doet. De rest kun je namelijk prima lezen in een boek, als je interesse gewekt is!

Dit zijn ze (met de naam van de bedenker erbij):

  1. Getting Things Done / GTD (David Allen)
  2. De 7 eigenschappen (Steven Covey)
  3. Zen to Done (Leo Babauta)
  4. Deep Work / time-block planning (Cal Newport)
  5. Het Persoonlijk Efficiëncy Programma (Kerry Gleeson)
  6. LEAN Six Sigma (Toyota Company)
  7. Kanban (Taiichi Ohno)
  8. Bullet Journaling (Ryder Carroll)
  9. Grip (Rick Pastoor)

Er zijn er nog meer, maar die zijn zo simpel in opzet dat ik ze een ‘gewoonte’ op zichzelf vind. Denk aan Pomodoro, Eat that frog of Don’t break the chain. Kan voor sommigen natuurlijk al genoeg zijn! Uiteraard komen die gewoontes ook aan bod op mijn blog.

Jouw ervaring

Wat zijn jouw ervaringen met productiviteitssystemen? Heb je er weleens bij stil gestaan wat dat doet, zo’n systeem, en of het iets voor je is? Ken je nog andere systemen die goed werken?

Afbeelding van bohed via Pixabay

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *