Grip op je mail met e-mailmanagement

Posted on by

E-mailmanagement is een vaardigheid die je werk efficiënter maakt en je helpt je tijd beter te gebruiken. Een goed beheer van je mailbox(en) levert jou het volgende op: waar e-mail geschikt voor is en waarvoor niet informatie vindbaar houden minder onderbrekingen een schone(re) inbox tijd voor belangrijkere dingen besluitvaardigheid opgeruimd hoofd Veel werk komt binnen…

10 vragen die je moet stellen als je het nieuws checkt

Posted on by

Nieuws slikken wij als zoete koek. We gaan er vanuit dat journalisten feitenkennis hebben, en dat ze hun feiten checken. Zelfs als dat het geval is, sluipen er nog onwaarheden in artikelen doordat wij mensen nu eenmaal een paar instincten hebben die ons in de weg zitten bij het beoordelen van informatie. Hans Rosling schreef…

gtd

Je leven ’temmen’ met GTD (Getting Things Done)

Posted on by

Een van de bekendste methodes om efficiënter te werken is die van David Allen: Getting Things Done, kortweg GTD. Met GTD kun je je hele leven in de gaten houden. Als je dat wilt. Al bij de lancering van de eerste versie van zijn boek in 2001 had Allen de samenvatting van zijn gedachtegoed in de ondertitel gevangen: de kunst van stressvrije productiviteit. Klinkt goed toch?

(meer…)

3x waarom je tijdsinschatting misgaat en hoe dat op te lossen

Posted on by

Hoe vaak ben jij met een opdracht bezig geweest waarbij je tijdsinschatting klopte? Niet zo vaak is het vermoedelijke antwoord. We stinken er steeds weer in, ongeacht onze vorige (nog veel optimistischere) inschattingen. Daniel Kahneman en Amos Tvresky bedachten hier een naam voor: The Planning Fallacy. We denken op basis van eerdere inschattingen dat we…

3x delegeren: wat kies je wanneer?

Posted on by

Delegeren. Je doet het vaker niet dan wel. Want de investering lijkt op het moment dat je het het meest nodig hebt – teveel deadlines – veel te groot. Begrijpelijk. Delegeren kan veel opleveren als je het goed aanpakt. Feit blijft: investeren moet je. Je doet het zodat je die taak daarna nooit meer zelf hoeft te doen. Het begint met de juiste vorm van delegeren. Er zijn drie soorten ‘delegeren’ te benoemen.

(meer…)

Wat ik las – Oktober 2021

Posted on by

In het kader van de leesbevordering pas ik succesfactor nummer 7 toe: ‘Praten over boeken’! Ik plaats hier maandelijks wat ik die maand las, zo tegen het einde van die maand (of het begin van de volgende). De vorige editie kun je hier teruglezen. Dan nu, over naar Oktober! Deze boeken koop ik overigens niet, ik leen ze van de…