routinetaken

Ken en plan je routinetaken

Posted on by

Routineus checken we om de haverklap onze e-mail, plegen we telefoontjes, werken we gegevens bij of printen we correspondentiemateriaal. Allemaal routinetaken. Plannen we die in onze werkdag? Neen. Meestal niet, in elk geval. Maar plannen is vooruitzien. Daarom is het nuttig al je taken in je dag te plotten, dus ook de taken die je haast zonder erbij na te denken afhandelt.

(meer…)

E-mail: een goede onderwerpregel maak je zo

Posted on by

De mooiste onderwerpregel van een e-mail die ik ooit tegenkwam was ‘wat is hier aan de hand???’ van een collega die iets in een van mijn applicaties niet begreep. Ik moest uitzoeken wat er aan de hand was, maar de toon had iets dwingends. Ik had meteen geen zin. De onderwerpregel mocht van mij iets slimmer, want een goede onderwerpregel maakt de helft van de mail overbodig.

(meer…)
e-mailamanagement

E-mailmanagement: geen mail op het eerste uur

Posted on by

Hopsa, koffie in de hand, computer aan en… e-mailmanagement. Wat heb ik gemist? Als je voordat je weggaat (de dag ervoor) ook al je mail hebt gecheckt, dan mis je niet veel. Zeg maar niks. ’s ochtends je mail checken heeft één groot risico: het dicteert het verdere verloop van je dag. Zeker als je de middag ervoor niet zoveel hebt gekeken, omdat je veel aan het vergaderen was. Kans is dan groot dat je veel mail hebt ontvangen in die periode.

(meer…)