Wie kent hem niet, zou je zeggen, de fameuze twee-minuten-regel. Je hebt er wel eens van gehoord misschien; dat, of je stond er nooit zo bij stil. David Allen introduceerde hem in zijn methode Getting Things Done (2001).
Het idee
Vraag jezelf af op het moment dat je een taak krijgt: kan ik het in twee minuten doen? Ja? Doe het gelijk! Nee? Plaats het direct op een lijstje om later mee aan de slag te gaan. Voordeel van deze vraag stellen is dat je uitstelgedrag vermijdt. Hoera!
Hoe zet je de twee-minuten-regel in?
Wanneer gebruik je hem? Eigenlijk altijd wel: zodra je een taak krijgt, of besluit je inbox(en) te legen. Hij zit voor mij in mijn productiviteitsysteem daarom zowel in de fase Verzamelen als Beheersen.
Dat was overigens niet voor mij de reden om hem te gebruiken. Ik had meteen minder taken op mijn lijstje aan het einde van mijn activiteit, bijvoorbeeld het bijwerken van m’n e-mails. Opgepast bij precies die activiteit: als je er niet in slaagt je antwoord kort te houden, dan overtreed je de regel al heel snel. Ik pas hem ook toe bij huishoudelijke klusjes.
Meer lezen?
- How the 2-minute rule can help you beat procrastination and start new habits)
- The 2 Minute Rule to Stop Procrastinating. Do It Right
- Is the two-minute rule actually productive?
- 2 Minute Cleaning Tasks: How To Use David Allen’s 2-Minute Productivity Rule To Get Your House Cleaning Done
Afbeelding van Christine Schmidt via Pixabay