Wie kent hem niet, zou je zeggen, de fameuze twee-minuten-regel. Je hebt er wel eens van gehoord misschien; dat, of je stond er nooit zo bij stil. David Allen introduceerde hem in zijn methode Getting Things Done (2001).

Het idee

Vraag jezelf af op het moment dat je een taak krijgt: kan ik het in twee minuten doen? Ja? Doe het gelijk! Nee? Plaats het direct op een lijstje om later mee aan de slag te gaan. Voordeel van deze vraag stellen is dat je uitstelgedrag vermijdt. Hoera!

People say, well if I spent my whole day two minute stuff I’d never get anything else done. Well first of all, you’d be amazed as to how many strategic things have just a two minute action that are required on it. And not only that, why should these things still be around?

David Allen

Hoe zet je de twee-minuten-regel in?

Wanneer gebruik je hem? Eigenlijk altijd wel: zodra je een taak krijgt, of besluit je inbox(en) te legen. Hij zit voor mij in mijn productiviteitsysteem daarom zowel in de fase Verzamelen als Beheersen.

Dat was overigens niet voor mij de reden om hem te gebruiken. Ik had meteen minder taken op mijn lijstje aan het einde van mijn activiteit, bijvoorbeeld het bijwerken van m’n e-mails. Opgepast bij precies die activiteit: als je er niet in slaagt je antwoord kort te houden, dan overtreed je de regel al heel snel. Ik pas hem ook toe bij huishoudelijke klusjes.

Meer lezen?

Afbeelding van Christine Schmidt via Pixabay

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *